Thursday 3 August 2017

Forex oyunu oyna


Gnlerden 29 Ekim 2014. Cumhuriyet Bayram ile gne balayacamz bu gzel gnde Cumhuriyet Bayram resimleri ve Cumhuriyet Bayram 2014 szleri sayfasnda, sizlerle bugnn anlam ve nemini sizlerle paylamak istiyorum. Bugn Cumhuriyet Bayram TBMM8217nin 29 Ekim 19238217te Cumhuriyet ynetimi ilan etmesi ansna her sene 29 Ekim gn Trkiye8217de ve Kuzey Kbrs8217ta kutlanan bir mill bayramdr. Cumhuriyet Bayram Szleri Bu zel gnde zel szlere ve yazlara ihtiya duyabiliriz. Bunu karlamak iin paylatmz gn anlatan zel szleri bu sayfada bulabilirsiniz. Bugn Cumhuriyetimizin 91. yln gururla anyoruz. Bugn sevinli ve heyecanl bir gn. Peki Cumhuriyet nasl ilan dedildi. Mustafa Kemal Atatrk 19 Mays 1919 gn Osmanl hkmetinin yetkilendirmesiyle, blowinge dzeni salamas iin ynetimin bir gemisi ile Samsun8217a gnderilmitir. Lkenin ou ilinde kongreler dzenlendi ve 8220Tek bir egemenlik var, o da milli egemenliktir. Milletin egemenliini, yin milletin azim ve karar kurtaracaktr.8221 ilkesiyle, lkenin tarafndan gelen ulus temsilcilerini 23 Nisan 1920 gn Ankara8217da Byk Millet Meclisi8217nde toplanld. Meclis Mustafa Kemal Atatrk8217 8216Meclis Bakan8217 olarak belirlediler. Mustafa Kemal Paa8217nn nderliinde Byk Millet Meclisi, Trk Kurtulu Sava8217n balatmtr. Halk ve dzenli ordular dman kuvvetlerine kar sava vermi, omuz omuza mcadele verildi. Cumhuriyet Bir lkenin Dmrdr Cumhuriyetsiz Bir toplum, Yrnsz Bir Gndr. Cumhuriyetin Demokrtik bir lkenin Bozulmz Simgesidir Ulu nderimiz Mustf Keml Attrkn Bize Brkt Bu Lkeyi Korumk Bizim Grevimizdir. Trk ulusunun yrtln en uygun oln ynetim cumhuriyettir. Cumhuriyet erdeme dynn bir ynetimdir. Cumhuriyet dnce, beden ve bilim bkmndn gl koruyuculr ister. Demokrsi ilkesinin en yeni ve klc uygulmsn slyn hkmet biimi cumhuriyettir. Trk ulusunun yrtln en uygun oln ynetim cumhuriyettir. Ey ykselen yeni nesil istikbl sizsiniz. Cumhuriyeti biz kurduk, onu ykseltecek ve ytck sizsiniz. Benim niz vcudum bir gn elbet toprk olcktr. Fkt Trkiye Cumhuriyeti ilelebet pyidr klcktr. Trk ulusu byktr. Zgrl ve br sever. Cn phsn d ols, Cumhuriyeti sonsuz kdr ytck gtedir. Ve ytcktr Biz dorudn doruy milletseveriz ve Trk milliyetisiyiz. Cumhuriyetimizin dyn, Trk topluluudur. Cumhuriyet fikir serbestlii trftndr. Smim meru olmk rtyl, ferre hrmet ederiz nya. Jarinya bizce muhteremdir Trk milletinin krkterine ve detlerine en uygun oln idre, Cumhuriyet idresidir. Cumhuriyet rejimi demek, demokrsi sistemiyle devlet ekli demektir. Cumhuriyet, yksek hlki rusa ve niteliklere dynn bir idredir. Cumhuriyet fzilettir Cumhuriyet Bayram ResimleriSan untuk Nedir Yazar: di 15 Temmuz 2011 Kategori: Tekstil Sanfor ileminin amac, kuman en-boy stabilitesini salamak (kuma birok ykamadan sonra alaca ekle sokmak), tue vermek ve buruukluklar aarak tlemektir. Kuma gei hz, nemlilik deiken deerlerdir. (Hz, kuman cinsine gre ayarlanmakta olup 15- 60mdk arasnda deimektedir. Makinede kuma zg ynnde 15e kadar ektirilebildiinden, makineden kan kuma miktar da makineye giren kuma miktarndan o kadar ksa olmaktadr.) Sanfora giren kuma buhar verilerek (Ya da sprey sistemi ile su verilerek) nemlendirilir, snn blanketle elik silindir arasndaki hz fark ve basknn etkisiyle boydan ekmezlii salanr. Ardndan kee ve elik silindir arasndan geirilerek t etkisi kazandrlr. Kuma, zel sanfor arabalarna indirilerek kuman tekrar burumas nlenir. Boydan ekmezlik verilirken nem etkisiyle iip kayganlaan lifler birbiri zerinden daha rahat hareket ederek zg ipliinin apn arttrr. Bunun sonucunda zg iplii ksalr, atk ipliinin ise ald yol artar ve en der. Dikkat edilmesi gereken bir nokta, ilem srasnda ektirme miktarnn doru hesaplanmasdr. Sanfor sonucu gereinden fazla ekilen kumalar bu sefer de ykandktan sonra esner. Bu nedenle bir kuma sanfor ilemine almak iin atk-zg ynndeki esneme miktarnn 1den az olmas gerekir. Gvenli bir alma yntemi, kumatan alnacak boyutlar belli bir numuneyi birka kez ykayarak, kuman atk-zg ynndeki ekme miktarlar belirlendikten sonra sanfordaki ektirmeyi de bu sonuca gre ayarlamaktr . Ardonlama ilemi, kumalarn iinden liflerin ekilerek kuma yzeyine karlmas ve bylece tylendirilmi yzeyli bir kuma grn oluturmasdr. Ardonlama, enlemesine ak durumdaki kuman, dnen doal veya metalik ince teller ya da zmpara kapl dnen silindirler ile aksi ynde geirilirken, iinden liflerin ekilmesiyle gerekletirilen mekanik bir bitim ilemidir. Ardon ncesi apre yaplabilir Ardon makinesini oluturan elemanlar: I. ardonlama tamburu II. Ardonlama silindirleri IV. Hav toplama blm ardonlama ilemi zellikle scak tutmas istenilen klk kumalarda uygulanr. Ayrca kuma yumuak tutum kazanr, su ve leke iticilik zellii alr. Ancak fazla ardon yaplrsa kuma zayflar. Ardonlama ileminin olumlu etkileri: 1) Hava boluklar oluturarak havay hapsar ve kuman stma zelliini arttrr, 2) Kumaa yumuak tutum verir, 3) Doal, su ve leke itici zellik verir, 4) Gevek dokunmu veya dk konstrksiyonlu kuma gizler. Ardonlama ileminin olumsuz etkileri: 1) Fazla ardonlama kuma zayflatr, kopma dayanmlar azalr, 2) Boncuklama yapabilir, 3) Belli bir miktar lif kayb olur. Bu kaybn 10u gememesi gerekir, 4) Giyim esnasnda ve ykamada tyler baka bir kumaa dklr, 5) Tyler uzun sreli kullanmda yasslar, ardonlanacak mamullerde yzeyi parlaklatran, havlar bastran kalandrlama gibi ilemler yaplmaz. Ardonlama srasnda kuman hafif nemli olmas ardonlama sresini ksaltr ve lif kaybn azaltr. Aada, iletmede bulunan Lafer-Turk mark ardon makinesinde ardonlanm bir kuma rnei grlmektedir. Zmparalama ile dokuma kuman yzeyinin ince bir ekilde tylendirilmesi salanr. Zmparalama, ardonlama gibi bir eit tylendirme ilemidir. Ancak zmparalamadan sonra ardonlamadaki tyl ve hacimli bir grnm deil, set benzeri bir grnm ve tutum elde edilir. Basit olarak zmparalama, zmpara kapl bir silindir ile salanr. Burada tek bir zmparalama silindiri vardr ve bunun etraf spiral bir ekilde zmpara tozu veya zmpara kad kapl andrc kat ile sarlmtr. Kuma, hzl bir ekilde dnen bu silindir ile temas ettirilerek zmparalanr. Aada iletmede bulunan Memnun marka zmpara makinesinde kullanlan P320 incelikte bir zmpara kad grlmektedir. Kuma yzeyinde elde edilen zmparalama etkisi aadaki faktrlere baldr: Zmparalama silindirinin ap Zmparalama silindirinin hz Zmpara kadnn kalnl Kuma gei hz Zmpara silindiri mengatakan Zmpara silindiri ile kuma arasndaki temas yzeyi Zmpara silindirinin dn yn Kuma elyaf cinsi Kuma skl Kumataki iplik incelii Zmparalama ileminin ya yaplmas da mmkndr . Ya zmparalamann 2 amala yaplr: I. Boncuklanmay nlemek amacyla kuma zerindeki lif ularnn uzaklatrlmas, II. Renk efektlerinin kimyasallar ile deil de andrma ile deitirilmesi. Kalandrlama, kuman putra tutumu ve yzey grnm iin nemli bir mekanik bitim ilemidir. Kumaa bu ilemle tleme etkisi verilir. Ayrca kalandrlama koullar deitirilerek deiik efektler oluturulabilir. Kalandrlamada kuma, basn altnda en az iki silindir arasndan geirilir. Silindirlerden biri kk, dieri daha byktr. Kk silindir elik byk silindir elastiktir. Kalandrlama ilemi ile: Yumuak tutum salanr Kuma daha kapal bir yap kazanr Yzey dzgnleir Parlaklk artar Kalandrlama ileminin verimliliini aadaki faktrler etkiler: Tekstil mamulnn lif cinsi Kuman yaps nceden grm olduu terbiye ilemleri Makine konstrksiyonu ve ilem koullar Silindir cinsi ve mengatakan Basn ve ap Scaklk Merdanelerin yzey Yaps Kuma gei hz ve gei mengatakan Turbang, havlularn ve kadifelerin daha yumuak, dolgun, iyi bir tue kazanmasn salayan mekanik bir bitim ilemidir. N kurutmadan veya halat amadan sonra yaplr. Nce kuma sarktlr, homojen skamamadan dolay oluan ton fark ortadan kaldrlr. Kuma saya gerilimlerinden kurtulur. Bir saa bir sola hareket eden altgen prizma eklindeki dvc kollarla kuma rplr. Kuman yan taraflarndan scak hava flenir. Klapelerle havann geli yn ayarlanr. Makinede bulunan 2 adet cabinin scaklklar ayr ayr ayarlanr. Aada ortalama kabin scaklklar ve kuma gei hzlar verilmitir: Ceza Hukuku Ynnden Suun Tarifi Ve Unsurlar Yazar: di 18 Aralk 2010 Kategori: Hukuk l - CEZA HUKUKU YNNDEN SUUN TARF VE UNSURLARI A - SUUN TARF Bilindii gibi hukuk toplum halinde yaayan insanlarn davranlarn dzenleyen disciplerden birisi Ve de en nemlisidir Nsan tabiat ve bencillii, hukuk dzeni olmadan birlikte yaanabilmesine olanak vermez. Anda juga bisa pergi ke agan aganglan yanlerde, bir dzen bir disiplin kurulmas zorunludur. Toplum halinde yaayan insanlarn toplum dzenini bozan davranlar deiik nitelikler gsterir. Hukuk koyduu kurallarla bu dzeni kurar ve korur. Konumuz su olduuna gre suun tarifi muhtelif hukukular tarafndan ekil, maddi ve sosyal bakmlardan olmak zere eitli ekillerde tarif edilmitir. Su bir tarife gre, toplumun huzur ve skununu bozduklar iin yaplmalar yasak edilmi ire ilenmeleri halinde cezay meyyide maruz bulunan fiillere denilmektedir. (BAYRAKTAROGLU, H. 1977). Baka bir tarife gre ise su halkn gvenliini korumak iin devlete neir ve ilan edilen ve ceza tehdidini havi olan bir konunun, sorumlu bir ahs tarafndan icrai ve ihmali olabilen harici bir hareketle ve bir veya vazifeyi mstenit olmayarak ihlal edilmesidir (ZDNMEZ H. 1965). B - SUUN UNSURLARI Suun unsurlar denildiinde, bir fiilin su saylabilmesi iin bulunmas gerekli unsurlar anlalmaktadr. Bu unsurlar bir arada bulunmadka bir fiili su olarak nitelendirmek mmkn deildir. Biz yapacamz incelemede suun tidak terjerat olan hareket unsuru, tipiklik unsuru, hukuka aykrlk unsuru, kusur unsuru zerinde duracaz (NDER A) 1 - Hareket Unsuru Her suta didepan bulusmas gerekli unsurlardan birincisi, suun nya iradi bir davrann sonucu olmasdr. Davrann iradi olmatndan maksat, kiinin bilinli bir ekilde ruhsal ve fiziki bir hareket haline getirebilmesidir. Kiinin dnce alemi zihninde kalr srece bu istekler Ceza Hukuku sahas dndadr. Yani, hareket olmadan bir suun varlndan sz edilemez. Hareket icrai olmaldr. Ancak hukuk dzeninin kiiden beklediinin yaplmam olmas, yani baka bir deyile ihmal de hareket kavram iinde dnlmelidir. 2- Tipiklik Unsuru Sutan sz edebilmek iin, bir suun incelenmesinde, nce hareketin varl tespit edilmelidir. Yaplan bu tespitten sonra, hareketin su tipine, yani (hareketin) suun kanundaki tarife uyup uymad aratrlacaktr. Mesela, adam ldrme, hrszlk, dolandrclk su tipleri kanunda belirtilmi ve bir tarifi de verilmitir. Yaplacak aratrma hareketin bu su tiplerine uygun olup olmadnn tespiti olacaktr. Uygunluk bulunduu taktirde su tipinin bu hareketle ihlal edilmi olduundan sz edilebilecektir. Kanunda belirtilmi bulunan, su tipine uygun hareket etmemi olan kiinin cezalandrlmasna, suta kanunilik ilkesi engel olmaktadr. Trk Ceza Kanunumuzun 1. maddesinde de bu husus hkme balanmtr. Buna gre 8220Kanunun sarih olarak su saymad bir fiil iin kimseye ceza verilemez. Kanunda yazl cezalardan baka bir ceza ile de kimse cezalandrlamaz. Yani kanunda mevcut su tiplerinden herhangi birisine uygun olmayan, su tarifini ihlal etmeyen hareket Ceza Hukuku dnda kalr. Su tipleri incelendiinde bu tiplerin obyektif sbjektif unsurlardan meydana geldii grlmektedir. Dier bir ifade ile bu tipler yalnz d alemde meydana gelen deiikliklere gre belirtilmemi, gagal sbjektif durumda bu su tiplerinde gsterilmitir. Bir suun mevcut olup olmadn incelerken yaplacak ilk ilem, failin hareketinin su tipinde gsterilmi bulunan maddi unsurlarn gerekletirilmi olup olmadnn tespiti olacaktr. Bu tespit duyularmz aracl ile d alemdeki etkilerinin gz nnde bulundurulmas sonucunda gerekleir ve anlalr. Failin tasavvurlar, saik amac ksaca i alemi, yaplan bu aratrmada gznnde bulundurulmaz. Yani nce hareketin su tipindeki maddi unsurlar ihlal etmi olup olmad aratrlr. Grlyor ki tipiklik kavram ile su tipinde mevcut maddi bnyeli unsurlar kastedilmektedir. Mesela, kanunda hrszlk suu tarif edilirken (md.491) 8221Her kim dierinin tanabilir maln bulunduu yerden almas8221 suu oluturmakta yeterli olacak faildeki ve bu maldan faydalan maksad faile ait sbjektif bir nitelik olup, tipikliin dndadr ve incelenecei yer kusurluluktur. Tipiklik, suun unsurlarndan birisi olduu ve bu grevi gerekletirebilmesi iin nya suta mevcut maddi unsurlar gsteren, susu kedelai nitelik tad kabul edilmektedir. Bu nedenle tipikliin yalnz obyektif nitelikteki su unsurlarndan olutuu grlr. 3 - Hukuka Aykrlk Unsuru Bu hareketin varl ve bunun su tipikliini ihlal etmi olmas veya tipiklie uygunluu fiilin su olarak kabulne ve hukuka aykrln belirtmesi bakmndan konu olarak yeterlidir. A) Bir su tipi ihlal edildii ve hukuka aykrlk ortaya ktnda hukukun eitli kaynaklan bu su tipinin ihlal edilebilmesine izin vermi, imkan tanm veya kiiye bir grev olarak bu yklenmi olabilir. Mesela, saldrya urayan meru mdafaa iinde saldrgan ldrd taktirde, adam ldrme su tipi gerekletii halde, faili cezalandrmamaktayz zira, kanun bu fiile izin vererek hukuka uygunluk sebebi kabul etmitir. B) Baz su tipleri iinde 8220haksz olarak8221 veya 8220hukuka aykr olarak8221 eklinde deyimler yer almaktadr. Bu durumda hareket su tipini ihlal etse dahi, bu hareketin haksz veya hukuka aykr olduu tespit edilemeden bir sonuca varlamaz. C) Nihayeti mal suretiyle icra sularnda, ihmalin bir netice meydana getirip failin cezalandrlabilmesi iin onaya kan neticeye engel olma hukuki ykmllnn tespiti gerekir. Grumor ki su tipinin ihlali, hukuka aykrln bir karinesi ise de yukarda akladmz hal bu karineyi bertaraf edebilmekte, belirt ilen bu hallerin bulunmamas durumunda ihlal hukuka aykrln kat8217i karinesini oluturmaktadr. 4 - Kusur Unsuru Tipe uygun hukuka aykr hareket suun objektif yann tekil eder. Fiilin bundan baka birde sbjektif taraf vardr ki buna da kusurluluk denilmektedir. Suun bu drdnc unsuru kiinin hatal hareket ettiini aklar. Kii yapt irar hareketi ile hukuki ykmlln yerine getirmemitir ve bu kusurlu hareketi ona yklenebilmededir. D alemde meydana gelen bir olay maddi bnyesi yannda bu fiili gerekletiren kiinin manevi alemi ve karakterinin de sonucudur. Fiilin su olabilmesi iin kiinin manevi alemi nemli olmakla beraber fiili ile olan ve kusurunu tekil eden bu manevi iliki olayda ayn deildir nya. Su tiplerinden bazlar kusurun eitlerini belirtirler ki bunlar kast ve taksirdir. 2- ORMAN HUKUKU YNNDEN SUUN TARF VE UNSURLARI A - AA KESME SUUNUN TARF 23-09-1983 tarih ve 2896 sayl yasa ile deiik 6831 sayl yasann 14. maddesi hkmne gre, Yetimi veya yetitirilmi fidanlar kesmek, skmek, ekim sahalarn bozmak, ya aalar Bozmak, yaralamak, tepelerini ve dallarn kesmek veya koparmak veya aalardan yalamuk, pedavra, hartama karmak Dikili ya veya kuru aalar kesmek, bunlar kknden skmek veya bunlardan kabuk veya ra veya katran veya sakz karmak yatk veya devrik aalar kesmek veya gtrmek, kk skmek, kmr Yapmak Palamut, hlamur iei, orits nya, maz kozala, tbbi ve snai nebatlar veya orman tohumlarn toplayp gtrmek, Ormandaki gl, glet, baraj ve derelerde dinamit atmak veya zehir brakmak suretiyle avlanmak Ticaret amacyla olmakszn kendi ihtiyac iin toprak, kum ve akl Karmak YASAKTIR Bununla beraber ayn yasann 15. maddesinde de ormann gelimesi iin idarenin fenni maksatlarla yapaca ameliyat dnda, 14. maddenin (A) bendinde yazl fiillerden fidan skmek ve dal kesmek ile orman haslat elde etmek zere ayn maddenin (B) bendinde ve muhtelif faydalar salamak iin ( C) bendinde yazl fiil ve hareketleri yapmak, orman idaresinin izin ve msaadesine bal olduu hkm yer almaktadr B - AA KESME SUUNUN UNSURLARI Aa kesme suunun 6831 sayl yasann ilgili maddelerine gre tanmladktan sonra bir fiilin su olabilmesi gerekli unsurlar olan hareket, tipiklik, hukuka aykrlk ve Kusurluluk halinin bu suta nasl gerekletiini incelemeye alalm. 6831 Sayl yasann 14. ve 15. madde hkmlerine gre Devlet ormanlarndan izinsiz ve damgasz aa kesmek sutur, bunun meyyideleri de ayn yasann 91.maddesinde hkme balanmtr. Yasaya aykr bir ekilde aa kesmek sutur ve nya su gibi aa kesme suu da hareket, tipiklik, hukuka aykrlk ve kusurluluk unsurlarna sahiptir. Aa kesme suu da, zel kanunda dzenlenmi bir su tipini oluturduundan yukarda ksaca Ceza Hukuku ynnden incelemeye altmz su unsurlarn bu balk altnda tekrardan uzak ve tez konumuza uygun biimde incelemeye alacaz. 1 - Hareket Unsuru Her suta bulunan ve bulunming gerekli olan unsurlarn birincisi, suun nya iradi davran neticesinde gereklemi olmasdr. Kii yapt hareketin bilincinde olmal, hareket ve daha baka bir hareket yapabilmelidir. Drtlerini ilgili konu zerinde harekete geirebilmelidir. Hareket ancak bu ekilde Ceza Hukukuna konu olabilir. Ancak icrai olabilecei gibi, yasann kiiden beklediinin yaplmam olmas, yani ihmal eklinde de olabilir. Aa kesme suu, iradi bir sonu neticesinde ve icrai bir hareketle gerekletirilir. Yani bu suu, kii isteyerek icra etmektedir, ihmalen yaplm olmas olanakszdr. 2 - Tipiklik Unsuru Suun varlndan sz edebilmek iin, hareket art olduunu nce bunun varlnn tespit edilmesinin gerekli olduunu yukarda grmtk. Bu aamadan sonra, hareketin su tipine, suun kanundaki tarifine uyup uymad aratrlmaldr ve Ceza Kanunumuzun 1. maddesinde de belirtildii zere 8220Kanunun ak olarak su saymad bir fiil iin, kimseye ceza verilemez Kanunda yazl cezalardan baka bir ceza ile de kimse cezalandrlamaz. Kanundaki su tariflerinden herhangi birisine girmeyen hakaret, Ceza Hukuku dnda kalr. Ortada bir suun olup olmadn anlayabilmemiz iin ncelikle, failin hareketinin su tipinde gsterilmi bulunan maddi unsurlarnn gerekleip gereklemediini aratrmak gerekir. Kiinin amac, tasavvurlar, yani i dnyas bu aratrma kapsam dndadr. Rdelediimiz aa kesme suunun tarifi dekanm ksmnda ayrntl olarak belirttiimiz 6831 sayl yasann 14. ve 15. maddelerinde yerini bulmutur, irdelememiz neticesinde greceiz ki, tipiklikte kastedilen maddi bnyeli, fidan skmek, eki m sahalarn bozmak, ya aalar bomak gibi saidn daha da arttrabileceimiz fiiller, Ak bir ekilde ilgili maddelerde belirtilmitir. Kanun bu tipiklie uygun maddi bnyeli hareketleri su saymtr ve yine Ceza Kanunumuzun 1. maddesine uygun bir ekilde 683 l sayl yasann 91. maddesi ile cezalandrlmtr. 3 - Hukuka Aykrlk Unsuru Aslnda bir hareketin olmas ve bunun da tipiklie uygun olmas, fiilin su olarak kabul ve hukuka aykrl belirtmesi kural olarak yeterlidir, ancak bunun istisnas vardr. Bunlar meru mdafaa hali, hareket su tipini ihlal etme dahi, bu hareketin tespit edilmeden sonuca varlmama durumu ve ortaya kan neticeye engel olma hukuki ykmllnn tespiti, yani ihmal durumu olduunu yukarda belirtmitik. Aa kesme suunu hukuka aykr kabul edebilmemiz iin, onun iradi bir hareketle ve tipiklie uygun olarak gerekletirilmi olmas yeterlidir. Bu suta yukarda belirtilen istisnai hallere ise rastlanmamtr. 4-Kusur Unsuru Tipe uygun hukuka aykr hareket, suun maddi yann tekil eder. Filin bunlardan baka bir de manevi yan vardr ki, buna 8220kusurluluk8221 denilmektedir. Kii yapt iradi hareketleri ile hukuki ykmlln yerine getirmemitir ve bu kusurlu hareket ona yklenebilmektedir. Kusurluluk, kiinin manevi alemi ve karakterinin sonucudur, ancak kusuru tekil eden fiil, bazen kast, bazen de bazen de taksir neticesinde gerekleir. Aa kesme suu, tipiklie uygun, hukuka aykr, iradi ancak kusurlu bir harekettir, kiinin bu suu kasten iledii yani haksz fiili gerekletirebilecek iradi bir faaliyette bulunmu olduu kabul edilmektedir. Byle bir suun taksirle gereklemi olmas ise olanakszdr. 3- AA KESME SUUNUN FAL Aa kesme suun temelini oluturan bu unsurlara oturttuktan sonra imdi de bu suun faili kimler olabilir, teebbs ve itirak mmkn mdr, meyyideleri nelerdir, arlatc, hafifletici sebepleri var mdr gibi sorulan sras ile ilgili sua gre cevaplandrmaya alalm. Suun tanmnn ortaya konduu 6831 sayl yasann 14. ve 15. maddelerini dikkatle gzden geirdiimizde bu suun failinin 8220herkes8221 olabilecei sonucuna varrz. Zel bir nitelie sahip olmak gerekmemektedir. A-TEEBBS HALNN NCELENMES Teebbs gagal melakukan halde neticeyi gerekletirememesidir. Teebbs messesesi kronolojik bir sre iinde yle aklanabilir. Kii nce ilemek istedii fiili dnr dnce, karar aamasna gelir verilen bu kararn uygulanmas iin gerekli olan hazrlk hareketleri yaplr daha sonra ilenmesi kastedilen suun icra hareketlerine balanrsu yoluna bylece girmi olan kii bu yolda ilerlemesini, yani icra hareketlerini elinde olmayan sebeplerle bitiremez veya bu hareketleri yapp bitirdii Halde yine elinde olmayan sebeplerle netice meydana gelmemi olabilir. Bu belirttiimiz kronolojik gelimede baz nemli noktalar vardr. Bunlarkarar, hazrlk hareketleri, icra balangc ve neticesidir. Te ki........ Gerekten Ceza Kanununun 61. maddesinde 8220Bir kimse ilemei kastettii crmn icrasna taalluk eden fiilleri bitirmi fakat ihtiyarnda olmayan bir sebepten dolay o crm meydana gelmemi ise 82308221ifadesi kullanlarak, teebbsn eksik (naks) ve tam olabilecei, bylece kabul edilmitir. Ayet bu engel sebep, icra hareketleri henz bitmeden ortaya km ve geen hareketlerin bitirilmesine engel olmusa 8220eksik teebbs8221 vardr ki biz bunu aa kesme suunda grebiliriz. Rnein dikili ya bir aa, henz kesilirken grlmse, bu bir 8220eksik teebbs8221 halidir, diyebiliriz. Zira icra faaliyetleri devam etmekte, ancak kii grevlilerce sust yakalanmtr. Bu sebepten dolay da icra hareketlerini bitirememitir. Buna karlk btn icra hareketlerinin bitirilmesinden sonra engel ortaya km ve neticenin gereklemesini nlemise, tam teebbs sz konusu olur. Ayet su, dikili ya bir aac kesmekle gerekleecek ise, incelendiinde anlalacaktr ki, ilgili eylemde tam teebbs durumu grlmemektedir. Nk bu eilem neticesinde gerekleen su neticesi harekete bitiik bir sutur ve bu ujung sular da, ihlali belirten hareket yaplr yaplmaz su tam olacandan, tam teebbs hali dnlemez zira tam teebbste hareketin yaplp neticenin gereklememesi arttr bu art ancak neticesi hareketten ayr sular bakmndan sz konusu olabilir. Ancak aa kesme eyleminin tam olmu bulunduunu kabulde lnn ne olduunu Ceza Genel Kurulunun 891964 gnl ve 3246-255 sayl kararna gre tespit edilecektir. Karara gre 8220Tutanakta sann bir tane kerestelik ya karaam aacnn gvdesinin te ikisini kestii ve te birinin kesilmemi ve aacn devrilmemi olduu ve henz kesilmemi ve henz kesmeye devam edilirken grlp yakaland, bu haliyle bu am aacnn yaama gcn yitirdii tespit edilmi bulunmaktadr. Dik ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya ya Aa kesmede sua kalkma sz konusu olamaz. 8220Bu kararla alias onaya konmaktadr ki, bahis konusu suta gagal kesme eylemini yani icra hareketini bitirmese de. aa yaama gcnden yoksun kalmtr. Tam teebbs suu gereklememitir. Nk gagal, ihlali ortaya koyan hareketi yapm yani aacn 238217sini kesmi ve bunun neticesinde de zaten suta tamamlanm olmaktadr. Neticesi harekete bitiik bir su sz konusudur. Ancak aa kesme suunu tariflediimiz 683l sayl yasann 14. maddesinin B bendini hatrlarsak Dikili ya ve kuru aalar kesmek veya bunlar kknden skmek veya bunlardan kabuk veya ra veya katran veya sakz karmak, yatk veya devrik aalar kesmek veya gtrmek, kk skmek, kmr yapmak yasaktr8221 denilmekte Idi. Zellikle dikkatimizi madde bendin anak ksmnda yani 8220Yatk veya devrik aalar kesmek veya gtrmek82308221 ifadesine younlatrdmzda, dikili ya aalar kesme suunun aksine8221tam teebbs8221 durumunun imkansz olmadn greceiz. Nitekim, Yargtay Ceza Genel Kurulu orman emvali, orman snrndan kmadan yakalandna ve sank da emvali ormana brakp katna nazaran olmayp tam teebbs mahiyetinde kabul gerektii grn benimsemitir. Gerekten 10061963 gnl ve 3363-68 sayl Genel Kurul kararna gre 82206831 sayl yasann 14. maddesinde yazl yasak edilen eylemlerden sana ykletilen eylem, kesik aalar gtrmek eylemidir. Gtrmek demek, dar gtrmek demektir ve sulunun aac gtrmekten kasdi yararlanmak iin hazrlk yapmaktr ki bu hazrlk ancak orman alanndan dar kmakla ameli bir rusa kazanr. Aalar ormandan dar karlmadka gtrmek eylemi tamamlanm olmaz. Bu esasa ve sann ormandan alm olduu sedir aalarn eekleri ile gtrrken ilgililerce grlerek henz orman kmadan yakaland ve bir kolayn bularak bu aalar ormana brakp merkepleri ile kat anlalmasna gre, eylemin sua tam kalkma deratsinde kaldnn kabul gerekli iken tam eylem saylmas yanltr ve devrik aalar ormana braklm Olduundan tazminata da hkmedilemez.8221 Bu gr, ayn kurulun 25101965 gn ve 346366 sayl kararnda geniletilmitir. Buna gre, 6831 sayl yasann 91. maddesinin 3. fkras ile cezalandrlan eylemin tamamlanm saylabilmesi ve bu madde fkrasndaki tam su cezasnn verilebilmesi iin devrik ve yatk aacn bulunduu ekliyle orman snrndan dar karlp gtrlmesi veya ormandan karlmam ise eklinde bir deime yaplm, doranm ve paralanm olmas Gereklidir. Eer yatk ve devrik bir orman aac alnarak orman snrndan karlmadan yakalanm olursa bu su tamamlanmam, teebbs safhasnda kalm saylr. O taktirde duruma gre tezahr edecek teebbsn derecesi dikkate alnarak Ceza Kanununun 61.veya 62.maddesi yolu ile 6831 sayl yasann 913.maddesinin uygulanmas gerekir.8221 Eksik ve tam teebbs, icra hareketlerinin yarda kalmasnn veya neticenin gereklemesinin failin iradesi dnda kalan sebeplerden ileri gelmesinden ibarettir . Ayet yarda kalma veya gereklememe, failin iradesinin dnda kalan sebeplerden ileri gelmesinden ibarettir. Ayet yanda kalma veya gereklememe failin iradesine ilikin sebeplere balanabiliyorsa ihtiyar ile vazgeme veya faal nedametin varlndan sz edilir. Gagal icra hareketlerini yanda brakt zaman, bunlar sonuna kadar gtrebilecei kanaatinde ise ve bu kanaate ramen icraya devam etmemise ihtiyar ile vazgeme vardr. Crann bitmesinden sonra failin neticenin gereklemesine, kendi ihtiyarnda olan sebeplerle engel olmas halinde ise faal nedamet denir. Demek oluyor ki, naks teebbs sz konusu olduu taktirde failin iradi olarak harekete geerek icrann bitmesine engel olmas halinde ihtiyar ile vazgeme, tam teebbste failin neticenin nne gemesi halinde faal nedamet vardr. Ancak aa kesme fiilinde bu iki hususa da rastlanmamtr. Su ilemeye niyetlenen kii, iradi olarak harekete geerek icrann bitmesine engel olmamaktadr. Bylece aa kesme suunda teebbsn mmkn olup olmadn, mmknse ne ekilde grlmekte olduunu inceledikten sonra yine ayn suta 8220itirak mmkn mdr8221 sorusuna cevap bulmaya alalm. B-TRAK HALNN NCELENMES Ceza Kanunlarnn zel ksmnda tespit edilen su tipleri baz stisnalar dnda, herkes tarafndan ihlali dzenlenmektedir. Ancak su tipleri genellikle bir kii tarafndan ihlali dzenlenmektedir. Ancak su tipleri genellikle bir kii tarafndan deil, bazen birden fazla ahsn birlikte hareket etmeleri veya bu davranlara dier ahslarn etki ve katklaryla ortaya kmaktadr. Yani, itirak sz konusudur. Tirakin hukuki niteliini incelediimizde, itirak kurallarnn uygulanabilmesi iin bir takm anlarn bulunmas gerekir. Bir kere gagal burung fazla olmadka itirakten sz edilemez ve ok faili sularda da unsur saylan sayda kiiler bakmndan itirak sz konusu olamaz. Kamu halde nya eyere nce faillerin burung fazla olmas birinci seni tekil eder, fakat hareketsiz su olmayaca iin, faillerden birinin eitli ekillerde belirlenebilen bir harekette bulunmalar da gerekir. Bu esastan hareketle itirakin birinci artnn birden fazla gagal tarafndan yaplan birden ok hareketler olduu sonucuna varmak kabildir. Ancak kiinin, bir hareketin meydana getirdii neticeden sorumlu tutulabilmesi iin, hareketin nedensellik (sebep-sonu ilikisi) deeri tamas, hareketle netice arasnda bir nedensellik bann kurulabilmesi de arttr. Bu sebeple nedensellik deeri tamayan hareketleri yapan kimseleri, erik (ortak) saymaya imkan bulunmadn belirtmek gerekir, bylece itirakin ikinci art sz geen hareketin illi rusa tamasdr. Tirak birden fazla gagal belirli bir sua katlmalarn bu suun ilenmesinde az veya ok nemli paylan olmasn ifade eder. Baz faillerin bu hareketleri kendilerine ait bir suu ilemek maksadyla yapmalar mmkndr. Fakat ne olursa olsun en bynden en kne kadar btn eriklerin hareketlerini bir kestirmek, belirli bir hedefe yneltmek, belirli bir suu ilemek hususunda anlamalar, nedensellik deeri tayan hareketleri bir itirak kast ile yapmalar gerekir. Bu nc artta 8220itirak iradesi8221adn vermek mmkndr. Bu irade faillerin iledikleri suun neden bir btn olduunu, niin ortada gagal mengatakan bahwa dia adalah orang yang baik. Ilem yaplmas gerekeceini de belirtir. Tirakin drdnc art ise, bir suun icrasna balanmas ve bunun btn erikler iin ayn olmasdr. Tirak anlarn bu ekilde belirttikten sonra, Ceza Hukukunda tirakin yerini incelediimizde greceiz ki, karmza bilmemiz gereken bir takm kavramlar kyor. 1 - Asli tirak Ceza Kanunumuz itiraki, iki byk kategoriye ayrmtr. Kanun 64. maddesinde asli, 65. Maddesinde ise feri itirakten sz etmitir. Asli ve feri itirak, maddi ve manevi olmak zere ikiye ayrmak mmkndr. Asli maddi itirak, Kanunumuzun 64. maddesi hkmne gre 8220birka kii bir crm veya bir kabahatin icrasnda itirak ettikleri taktirde, fiili irtikap edenlerden veya dorudan doruya beraber ilemi olanlardan dia biri o fiile mahsus ceza ile cezalandrlr.8221 eklinde dzenlenmitir. Medeni Kanun, asli maddi itirakin iki halini dzenlemitir. Birincisi fiili irtikap etmek8221, ikincisi ise 8220fiili dorudan doruya beraber ilemek8221tir. Fiili irtikap etmekten maksat, suun meydana gelmesini dorudan doruya etkileyen icra hareketlerini yapmaktr. Fiili dorudan doruya beraber ilemek ise, esas itibariyle fer8217i itirak hallerinden saylr bununla beraber bu esas sua itirak eden erikler, suu kanuni tipe uygun ekilde gerekletiren, icra hareketlerini yapan faillerle (irtikap edenlerle) dorudan doruya ibirlii yapmaktadr. Asli maddi itirakin bu iki halinin aa kesme suunu gerekletirirken nasl meydana geldiklerini bir rnek zerinde grmeye alalm. Diyelim ki, kii izinsiz aa kesmek amacyla ormana geldiler. Bu kiiden ikisi aac kesmeye koyuldular. Bunlardan nc kii de, grevlilere yakalanmamak tehlike annda arkadalarna haber vermekle grevlendirildi. Su itirak halinde ilenmekte. Bu kiinin itirak messesesi iindeki yerlerini yle belirtebiliriz. Aa kesme fiilini icra eden iki kii 8220fiili irtikap eden durumundadrlar. Nk suun meydana gelmesini dorudan doruya etkileyen icra hareketini, yani 8220kesme8221 fiilini gerekletirmektedirler. Ancak unu belirtmekte yarar var ki, 8220irtikap etmek8221 kavramn yalnzca suun maddi unsurunu tekil eden hareketlerden ibaret saymak doru deildir. Bu itibarla, olay birinci ekilde deil de yle gerekleseydi birinci durumda kesme fiilini gerekletiren iki failden biri kesme fiilinde bulunsa, dieri ise kesilen aac dallarndan temizleyip, belirli bir noktada yn yapsa bu ikinci kii suun maddi unsurunu gerekletirmedii halde, yine de suun ilenmesinde nemli etkisi olan Bir icra hareketinde bulunmutur ve bu sebeple irtikap eden durumundadr. Olayda gzclk grevini stlenen kii ise, fiil dorudan doruya beraber ileyen8221 sfatndadr. Bu nc kiinin hareketi, dierlerinin serbeste i grmelerine de esasl suretle amil olduu iin, gzcnn dorudan doruya beraber ileyen sfatyla erik saylmaktadr. Ceza Kanunumuzun 14. maddesinin 2. fkras ise asli manevi itirakten bahsetmektedir 8220Bakalarn crm ve kabahat ilemeye azmettirenlere dahi ayn ceza hkm olunur.8221demek suretiyle sz etmektedir. Bu fkradaki 8220ayn cezadan8221 maksat, birinci fkrada gsterilen 8220fiile mahsus ceza8221dr. Asli manevi faili kanun bakasn su ilemee azmettiren kimse eklinde tarif edildii iindir ki, bu nevi itiraki azmettirme ve eriki de azmettiren olarak anmak mmkndr. rtikap edenle azmettiren arasndaki fark, birincisinin tabiat kuvvetlerinin bilinsiz nedensellik gcn harekete geirmesine ramen, ikincisinin serbest veya bilinli bir ekilde hareket eden baka bir kimsenin ayn maksatla kullanlmasndan ibarettir. ayet manevi failin faaliyetinden nce, maddi failde o suu ilemek hususunda hi bir fikir ve yoksa ve bu fikir ve niyet sadece manevi failin telkinleri dolaysyla vcut bulmu ve karar haline gelmise, ortada azmettirme vardr ve manevi failler asli failler arasndadr. Buna karlk sz geen kiinin telkinlerinden nce de, irtikap eden de bu yolda bir fikir ve niyet varsa ank azmettirmeden sz edilemez ve manevi failin durumunu fer8217i manevi itirakin eitli hallerinden biri olarak kabul etmek gerekmektedir. Azmettiren belirli bir suu bakasna irtikap ettirmek maksadyla hareket etmelidir. Ancak, azmettirenin kasten deil de, taksirle hareket etmesi durumunda, azmettirenin bulunup bulunmad dnlebilir. Taksirli sularda itirak ancak bir ibirlii eklinde gerekleebilecei iin, taksirli sularda azmettirme diye bir ey sz konusu olamaz. Bakasn su ilemeye azmettirme eklinde itirak durumuna, aa kesme eyleminde eitli ekillerde karlalmaktadr. 2-Fer8217i tirak Fer8217i itirakten maksat, asli itirakin dnda kalan fakat suun meydana gelmesi bakmndan nedensellik deeri tayan hareketlerdir. Fer8217i itirak halleri de, asli maddi failin iradesine veya faaliyetine etki edebilecei iin, maddi ve manevi olmak zere ikiye ayrlr. Fer8217i maddi itirak hallerini, Ceza Kanunumuzun 65. maddesi u suretle dzenlemitir: 82202-8230.Fiilin ilenmesine yarayacak i ve vastalar tedarik ederek, 3-Su ilenmeden veya ilendii srada mzaheret veya muavenetle icrasn kolaylatrarak sua itirak eden ahs, ilenmi fiile mahsus olan ceza lm cezas veya mebbet ar hapisten ibaret olduu taktirde on seneden aa olmamak zere ar hapis cezas ile cezalandrlr ve sair hallerde kanunen muayyen olan cezann yars indirilir.8221 Demek oluyor ki, fer8217i maddi itirakin iki hali vardr. Bunlardan birincisi i ve vasta tedarik etmek, ikincisi de mzaheret ve muavenetle icrasn kolaylatrmaktr. ve vasta tedarik etmekten maksat, bir takm ahsi hizmetler yapmak suretiyle, suun ilenmesini kolaylatrmaktan ibarettir, i ve vasta tedarikinin suu tekil eden hareketin yaplmasndan nce gereklemesi arttr. Suun icras ile her zaman olduu taktirde ya dorudan doruya beraber ilemek eklindeki asli itirakin veya muzaheret veya muavenette bulunmak biimindeki fer8217i itirakin varl sz konusu olur. Vastadan maksat, kanunumuzun deyimiyle, 8220fiilin ilenmesine yarayacak8221 yani icrasnda kullanlp bu icra bakmndan elverili olacak aralarn tedarikidir. Mzaheret ve muavenetle suun icrasn kolaylatrmakta ahsi bir takm hizmetlerin yaplmasn ifade eden mzaheretle muavenet arasndaki fark: Birincisinin fiili deil de faili ilgilendirmesinden ibaret bulunduu halde, ikincisinin, icrann dnda kalan hareketler yaplmak suretiyle, fil ile ilgili olmasndan ibarettir. Suun ilenmesi srasnda yaplacak hareketlerin dnda kalmas ve cra hareketlerini yapan kimsenin fiili ile ibirlii eklinde olmamas gerekir. Aksi halde yine asli maddi tirak bulunur. Fer8217i manevi hallerini de kanunumuz 65. maddesi ile hkme balamtr. Buna gre 8221 1- su ilemeye tevik veya suu irtikap kararn takviye yahut fiil ilendikten sonra mzaheret ve muavenette bulunacan vaat eyleyerek 2- Suun ne suretle ilenecei mteallik talimat vererek8230..sua itirak eden ahs8230..8221 Su ilemeye tevik: Tevik henz su ileme kararn, fakat bu hususta bir fikir ve niyet sahibi olmu bulunan bir kimseyi su ilemeye yneltmek demektir ve bu bakmdan azmettirmeden ayrlmaktadr evvelce de belirtildii gibi azmettirenin telkinlerinden nce asli maddi failde o suu ilemek fikir ve niyeti yoktur. Tevikte ise byle bir fikir ve niyet ve fikri karar haline gelmemitir ve tevik eden bu niyet ve fikrin karar haline gelmesini kolaylatracak surette telkinde bulunmutur. Suu irtikap kararn takviye: Fer8217i manevi itirakin bu eklinin bulunmas iin, asli maddi failin karar safhasndan hareket safhasna gemesinde etkili olmutur. Mzaheret ve muavenette bulunmay vaadetmek: asli maddi faile cesaret vermesi, tereddtlerini yenmesi bakmndan onun iradesine etki ederek manevi bir itirak halinin varln ortaya koyar. Mzaheret ve muavenet vaadinin bir nedensellik deeri tayabilmesi, ancak suun ilenmesinden nce yaplmasna baldr. Talimat vermek: Talimat veren kimse, asli maddi faile yol gstermek, akl vermek suretiyle, onun iradesine etkide bulunmakta, yoksa suun ilenmesine hazrlk ve icra hareketlerinden saylan bir faaliyette bulunmak suretiyle yardmc olmamaktadr bu sebeple itirakin nevi maddi olmayp manevidir. Talimat suun ilenmesinden nce verilmesi gerekir. Genel hatlaryla ortaya koymaya altmz fer8217i itirak hallerine de, ilgili suta zaman zaman rastlanmaktadr. Ormanlarda kesme suunun ilenmesi durumunda su tutana dzenlerken dikkat edilecek hususlar ve su tutananda bulunmas gereken bilgiler ekte yer almaktadr C-MEYYDELER VE AIRLATICI SEBEPLER Bilgili ceza hkmleri yine 6831 sayl yasann 91. maddesinde yer almtr. Buna gre ilgili maddeyi aktaralm: 23.09.1983 ve 2896 sayl yasa ile deiik 6831sayl yasann 91 maddesi ile yine ayn yasann 14. maddesini ihlal edenler cezalandrlmlardr. 91. maddenin 1. fkrasnda 14. maddenin Ave B bentleriyle yasak edilen fiillerden yapacak emval aalar kesenler 2aydan bir seneye kadar hapis ve yapacak emvalin beher metrekp iin be bin liradan yirmi bin liraya kadar ar para cezas ile cezalandrlr. Ancak yirmi santimetre kutrundan aa olanlar iin bu cezalar bir misli arttrlarak hkm olunur maddenin A ve B bentleriyle bentleriyle yasak edilen fiillerden yakacak emval veren aalar keserek odun veya kmr yapanlar bir aydan alt aya kadar hapis ve odun beher kentali iin bin lira, kmrn beher kentali in be bin lira ar para cezas ile cezalandrlr. Bu suretle verilecek para cezas bin liradan az olamaz. Yukardaki fkralarda belirtilen aa kesme motorlu ara gereler kullanlarak yaplm ise, asl cezalar bir misli arttrlarak hkm olunur. 14. maddenin A bendinde yazl yetimi veya yetitirilmi fidanlar kesmek, skmek, ekim sahalarn bozmak, aalar bomak, bunlardan yalamuk, pedavra, hartama karmak fiilleri iin verilecek cezalar be misli arttrlarak hkm olunur. Bu maddenin uygulanmasnda fidanlardan maksat sekiz santimetreden daha az orta kuturlu aa ve aaklarn fdelik, rplk, ubukluk safhalarndaki halidir. 14. maddenin AveB bentleriyle yasak edilen ve yukardaki fkralarda yazl bulunmayan fiilleri ileyenler bir aydan aya kadar hapis ve be bin liradan otuz bin liraya kadar ar para cezasyla cezalandrlr. 14. maddenin C bendinde A ve B bentlerine muhalif hareket edenler orman sahipleri ise yaplan zarar miktarna gre bir aydan bir seneye kadar hapis ve on bin liradan aa olmamak zere ar para cezas ile cezalandrlr. Ancak kendi arazisi zerinde tohum ekmek veya fidan dikmek iin ileyenler hakknda yukardaki cezalar bir misli arttrlr. 14.maddedeki sular, suun ilendii orman ii ky nfusuna kaytl ve fiilen bu kyde oturanlar dndakilerin ilemesi halinde yukardaki cezalar iki misli arttrlr. ARTVNDE SON BE YILDAK USULSZ KESM EYLEMLER ARTVNDE SON BE YILDA KESLEN EMVAL MKTARI m 3 ARTVN VE LELERNDE SON BE YILDAK KESME FAALYETLER Artvin ve ilelerindeki su zabtlarndan faydalanarak oluturulan yukardaki tabloda da grld gibi aa kesme suunun yllara gre dalmnda dalgal fakat gittike artan saylar gzlemleniyor. 4- HALKI AA KESME SUUNA TEN NEDENLER A-EKONOMK NEDENLER Bu gne kadar yaplan aratrmalar ve deerlendirmeler aa kesme sularnn bata ekonomik nedenlere bal olduunu gstermektedir. limiz kylerinde yaayan halkn byk bir ounluu geimini snrl da olsa tarm ve hayvanclktan salamaya almaktadr. Bunun yannda, i verildii zamanlarda ormanclk faaliyetleriyle de ekonomilerine destek olmaktadrlar. Fakat u bir gerektir ki, kylmz temelde fakir ve ihtiyaldr. Orman ii ve civar kylerde yaayan vatandalarmz geimlerini temin etmekte glklerle karlamakta ve iinde bulunduklar geim skntsn, gidermede pek tabii olarak tabiat kullanmaktadrlar. Bu durumun tabii neticesi olarak da en kolay ve en az emek sarfyla orman ktye kullanmaktadrlar. Genelde yksek mntkalarda bulunan orman kylerinde en byk problem snmaktr. Kylerimizde hala mevcut olan ahap evlerin ise kn stlmas iin ok fazla miktarda odun tketilmektedir. Kylmzn ekonomik durumu iyi olmadndan kmr vb. gibi odundan baka kaynak da kullanamamaktadr. Orman tekilatnn kylmze vermi olduu yakacak odunun ise yeterli olmamas sonucu kalan odun ihtiyalarn ormandan kaak olarak karlamaktadr. Ayn ekilde yapacak yardm kylmze, depolardan verilmektedir. zellikle depoya uzak olan kylerimiz iin nakliyat byk masraflara neden olmaktadr. Kylmzde hem nakliyata hem de, tomrua para vermeden ihtiyalar olan yakacak odunu da ormandan karlama yoluna gitmitir. B-SOSYAL VE KLTREL NEDENLER limiz genelinde, ormann bugnk ve gelecekteki deeri henz tam anlamyla kavranm olduunu syleyemeyiz. Bunun nedenleri arasnda kylmzn kltrel ynden yeterli olgunlua erimemi olmasn gsterebiliriz. Ancak unu belirtmekte yarar var killimizden byk ehirlere zellikle stanbul dolaylarna gler nedeniyle kylerde gen nfus grememekteyiz. Kylerimizde daha ziyade yal nfus bulunmaktadr. Doal olarak da yal nfusun kltrel olarak eitilmesi zordur ve onlar ananevi olarak ormandan yakacak, yapacak odun elde etmek, hayvanlarn yemlenmesinde faydalanma hakkn kendilerinde bulmaktadrlar. Ormann ekonomik faydalar olduu kadar, evre ve hava kirlilii, erozyon, sel oluumunu nleyici etkilerinin, sosyal ve kltrel faydalarnn olduunun da bilincinde deildirler. limizde her trl ulam ilemlerinin de pahalya gelmesi nedeniyle, eitli sosyal hizmetleri kylere kadar ulatrmak zor olmaktadr. Kylerimizde yaayan vatandalar, yln byk bir blmn isiz geirmekte, bilinsiz olarak yapm olduu tarm ve hayvanclktan da geimi iin yeterli geliri elde edememektedir. Bylece aa kesmek suretiyle ormana eitli mdahalelerde bulunmaktadr. C - HUKUK NEDENLER 1- Orman Kadastrosundan Kaynaklanan Nedenler Ormanlarn korunmas, usulsz yararlanmalarn nlenebilmesi iin, ncelikle orman alanlarnn belirtilmesi ve daha sonra da buna ilikin her trl mlkiyet ve tasarruf iddialarnn zmlenmi olmas gerekir. Snrlamas yaplan bir yerin, orman rejimi ierisine girip girmedii belirlendikten sonra ayrca sahibinin de belli olmas gerekir. Ksacas kadastro almalar yaplp bitirilmeli ancak, belirlenen bu snrlar etkin bir ekilde korunmal. 2- Orman Kanunumuzdan Kaynaklanan Nedenler Orman Kanunumuzun sk sk deitirilmesi halkn kanunlara kar olan bak asn da deitirmektedir. Deien kanunlar, ormanclk politikamzdaki istikrarszln bir neticesidir. Halen yrrlkte olan Orman Kanununun baz maddelerinin de deimesi gerektii ortadadr. Orman Kanununda yaplan deiiklerin halkmz zerinde olumsuz bir etki yaptn ve her yeni bir kanunun, daha ar hkmler getireceinin sanlp ve tahmin yrterek hemen ormana saldrdn grmekteyiz. Orman sularnn nlenmesi iin uygulanan cezalarn yetersiz olmas da, sularn artmasnda nemli bir etkiye sahiptir. Ancak cezalarn uygulanmasndan nce suun ilenmesini nleyecek tedbirlerin alnmas gerekmektedir. Bu tedbirlerin alnmamas en azndan cezalarn hafif oluu kadar su ilenmesi zerinde etkilidir. D - TEKNK NEDENLER Orman sahalarnn snrlarnn belirtilmemi olmas, eitli mlkiyet anlamazlklarnn domasna neden olduu gibi, ormanlarla ilikisi bulunan kiilerin ormanlara ynelik yasad mdahaleleri iin ak bir kap oluturmakta ve bylece kiileri ormanlarda eitli sulan ilemeye tevik ve tahrik edici bir rol oynamaktadr. Ky mlki hudutlarnn belirlenmesi ii l zel dare Mdrl tarafndan yaplmaktadr. Orman tekilat zel idare tarafndan kartlan haritalar alarak bunlar amenajman haritalar zerine aplike etmektedirler. Bylece ky snrlan ierisinde kalan ormanlk sahalar belirlenmekte ve bu sahalarn verecei etalar tespit edilmektedir. Ky mlki hudutlarnn araziye aplike edilmesi srasnda baz zorluklar kmaktadr. Snrlarn belirlenmesinde ky ihtiyar heyeti ve bilirkiiler kendi kylerinin alanlarn fazla gstermeye almaktadrlar. E - DAR NEDENLER Orman kanunumuzun 31 ve 32 maddelerine gre, kendilerine zati ihtiyalar verilecek olan vatandalara. kendi ormanlarnda istihsal yaplmad zamanlarda, istihsal almas yaplan daha uzaktaki kylerden ihtiya verme yoluna gidilmektedir. Kylmz ise, gsterilen kylerin uzak oluu. nakliyenin zor ve pahal oluu nedeniyle, en azndan yakn ormanlardan almak istemektedirler. Aksi halde ihtiyac olan yapacak ve yakacak oduna yasad yollarla yakndaki ormanlardan salama yoluna gitmektedirler. Orman sularn, zellikle de kesme suunu meydana getiren nedenlerden birisi de orman koruma tekilatnda karlatmz aksaklklardr. Muhafaza memurlarnn genelde merkez efliini tercih etmeleri nedeniyle merkezde fazladan muhafaza memuru bulunmas, buna karn kylerdeki muhafaza memurlarnn ise 2-3 kye bakmakta olduunu grmekteyiz. Bunun yan sra son yllarda iletmelerin orman mhendisi ihtiyacnn artt ve bu nedenle blge eflerinin kendi blgelerinden baka blgelere de bakmak zorunda kaldklarn gryoruz. Orman muhafaza memurlarnn bilgi ve deneyim bakmndan yetersiz olmalarnn yannda, ara ve tehizat bakmndan da yetersiz olduklar bir gerektir. Bunun yannda muhafaza memurlarnn tuttuklar su zabtlar da eksik ve yetersiz olmaktadr. Toplu koruma ekiplerinde grevli memurlarn koruma grevleri dnda altrlmayaca belirtilmi ise de, gerekte bu memurlar, retim, aalandrma, genletirme, nakliyat, imalat, toplu kesim, kyl zati ihtiyalarnn datlmas, kadastro mlkiyet ileri, yol ve bina inaatlar gibi birok ilerde altrlmaktadr. Ormanlarn serbeste faydalanlabilir yerler olarak grlmesi, halk zerinde baz gelenek ve greneklerin olumasna neden olmaktadr. Sonralar karlan kanunlar ile bu serbest faydalananlar bir dzen altna alnma ilenmise de, baarl olunamamtr. Gnmzde insanmzn 8220ben yapmasam bile bakas yapyor8221dncesinde olduunu sylemekte mmkndr. Herkesin faydaland bir ortamda arka planda kalmaya kimse raz olmamakta, engel olmak gibi bir giriimde de bulunmamaktadr. 5-SONU VE NERLER Aratrma kapsamnda ele alnarak incelenen yre kylerindeki vatandalarn gelir dzeyleri olduka dk, ounluunun geimini salayacak srekli bir ii bulunmamaktadr. Bunun yannda zellikle kylerdeki gen kitlenin darya g etmi olmas nedeniyle, geride kalan yal nfusun, hem kendilerine ihtiyalarn karlamak zere iletmece verilen uzak istihsal alanlarna gidememeleri, hem de ormanlarn korunmas gerekliliinin bilincinde olmamalar da halk bu suu ilemeye iten sebepler arasnda saylabilir Artvinin ile ve kylerinde arazi koullan tarma imkan vermeyecek zelliklere sahiptir. Engebeli arazi koullarnn tarm yaplmasn snrlamas nedeniyle halkn giderek artan ihtiyalar snrl gelirleri ile karlanamamaktadr. Kendi topraklarnda geimini salayamayan halk i bulmak ve geimini salamak amac ile byk ehirlere g etmektedir. G eden halk ile beraber i gc salayan gen nesil de gitmekte ve zaten az olan tarm gn getike kaybolmaktadr Trkiye8217de orman sularnn nlenebilmesi iin bata bu orman sularnn ilenmesine neden olan faktrlerin ortadan kaldrlmas gerekmektedir. Bunu salamak iin de baz tedbirler alnmas arttr. Ekonomik ynden gelimesini tamamlamam toplumlarda maddi imkanszlklar yznden ilenen sularn nne gemek mmkn deildir. lkemizin hemen her blgesinde orman kylsnn ekonomisi zayf durumdadr. Orman sular bilhassa keif sularnn nlenmesinde ilk tedbir olarak, orman kylsnn ekonomik ynden kalkndrlmas gelmektedir. Bunun iin kanunun ngrd gibi yerinde kalkndrlmalar mmkn kyler yerinde, kalkndrlmalar mmkn grlmeyen kyler ise tanacaklar yerde kalkndrlmaldr. alma sahas ierisindeki kyler zellikle hayvanclk hususunda bilgilendirilmelidir. Hayvan slah almalar yaplarak iyi cins hayvan yetitiricilii uygulanmaldr. Ayrca hayvanclk kredileri verilerek, kyllerin hayvan beslemeleri zendirilmelidir Bunun yannda zellikle orman ii kylerimizde yetitirilen meyveler pazarlama imkanlar bulunmadndan ounlukla hayvanlara yedirilmektedir. Kyllere meyvelerin ilalanmas ve bakm gibi konularda yardm yaplarak meyvecilik gelitirilmelidir. Kooperatiflemeleri salanarak pazarlama imkanlar arttrlmaldr. Yre insan kltr mantarcl hususunda bilgilendirilmeli ve bu konuda rnek alanlarda almalar yaplarak vatandalarn dikkatleri ekilmelidir. Yre halknn odun tketimini azaltmak iin s yaltml evlerin yaplmas konusunda vatanda tevik edilmeli bu konuda ahap evlerin enkazn satarak yeni evler iin kaynak temin etmelerine izin verilmelidir. Ayrca kmr kullanmn yaygnlatrmak iin vatandalara kmr almalar iin kolaylk salanmal, bu konuda kmr satan kurululara dk fiyatla taksitli kmr satlar iin grlmelidir. Ormanlardaki kesim anklarnn yakacak olarak deerlendirilmesi mutlaka salanmaldr Bu konuda vatandalar tevik edici yardmlarda bulunulmaldr. Orman kylsnn tarm amal kulland arazilerin etrafnda rzgar perdesi olarak faydalanlabilecek aa trlerinin yetitirilmesi tevik edilmelidir. Bylece hem tarmsal retim arttrlm olacak hem de kylnn yapacak ve yakacak odun ihtiyacn kendi kendine karlamas salanm olacaktr. Bunlarn olmas her eyden nce mlkiyet problemlerinin kesin zmlenmesi ile mmkndr. Dank mahallelerin bulunduu kylerde toplu yerleim merkezleri kurularak hizmetlerin daha kolay ulatrlmas salanmaldr. zellikle orman kylerimizdeki okullarda orman ve aa sevgisi oluturulmaldr. Bu konuda Milli Eitim Bakanl ile ibirlii yaplarak seminerler dzenlenmeliler halk da bilgilendirilmelidir. Orman kylerimizle olan ilikilerin srekli st dzeyde tutulmas gerekmektedir. Orman kyls kendisi ile ilgilenildiini hissetmeli ve kalknmalar iin alldn grmelidir Orman kyls ile ilikiler konusunda orman fakltelerinde halkla ilikiler dersi okutulmaldr. lke genelinde arazi snrlandrmas yaplarak ormanlk alanlarn, tarm alanlarnn ve meralarn nerelerde olmas gerektii belirlenmelidir. Uzun yllar sren davalar sonucu mahkeme kararlar ile yaplan tapu tescillerinde bazen ormanlk sahalarn ierisinde orman dna karlm sahalar bulunurken, bazen de bunun tam aksi olmaktadr. Bunun gibi durumlarda btnln salanmas gerekmektedir. Yani ormanlk alanlarn iinde kalan tarm alanlar ormana, tarm alanlar ierisinde kalan ormanlk sahalar ise tarm alanna evrilmelidir. Bu ormanlar hem de tarm alanlar iin nem tamaktadr. Btn bunlarn yannda ormanda yaplacak usulsz kesim mdahalelerinin nlenmesi iin koruma rgtnn iyi kurulmas gerekmektedir. Orman muhafaza memurlarnn saylar arttrlmal ama blgelere homojen olarak datlmaldr. Her trl tehizatlarn tamamlanmas salanmaldr. Orman muhafaza memurlarnn sadece koruma ilerinde altrlmas salanmal, dier iler iin ayr memurlar alnmaldr. Toplu koruma ekip saylar arttrlarak sosyal ihtiyalarn arttrlmas gerekmektedir. Maa, lojman ve dier zlk haklar iyiletirilmelidir. Koruma ekiplerinin halkla ilikiler konusunda eitilmeleri salanmaldr. Orman muhafaza memurlarnn etkinlik alanlar mmkn mertebe kltlmelidir. Ormanlarn korunmas sadece orman muhafaza memurlarna braklmamal, toplumun her kesimi her ferdi zerine den grevi yerine getirmelidir, getirmeyenleri uyarmaldr. l - AA KESME SULARI Devlet ormanlarndan izinsiz ve damgasz aa kesmek sutur. Ancak grld kadar bu sularn, ceza ve tazminat ynnden can alc noktalarn bilip su tutanan dzenlemek hayli zordur. Bilgi ister. Orman Muhafaza Memurlar Talimatnamesinde su tutanaklarnn nasl dzenlenecei belirtilmi ise de, burada su delillerinin su unsurlarnn adli ve idari incelikleri anlatlmaktadr. Kesilen aalarn hacimlerinin metre kp, kental olarak ne zaman ve niin hesaplanaca, aalarn kuturlarnn, adetlerinin kerestelik, odunluk, fidan vasfnda olup olmad bir veya birka ahs tarafndan kesme eyleminin yaplp yaplmad ceza hukuku ynnden nem tadndan bilinmelidir. Btn bu hususlar bilinmeden davann neticelenmesi mmkn deildir. O halde orman memurlar aada anlatacaklarmza dikkat eder ve uygulamalarn bu esaslar dahilinde yaparlarsa, davalara srat girecei gibi, orman idarelerinin sutan grdkleri zararlar tam olarak sanklara ykletilebilecektir Bu arada srf bu yzden memurlarn adliyeye celbedilmeyerek, karlklarn alamadklar ahs harcamalardan kurtulacaklardr. A - Hacimlendirmede Kutur-Metre Kp Hesab 6831 sayl Orman Kanunumuz devlet ormanlarndan kaak olarak (ya veya kuru fark etmez) kerestelik vasfta aa keidesi halinde (ilerde yine anlatacaz) gayr mamul tomruk-kutur-metre kp hesabn esas almtr. (683 l S. K. Mad.91) Bu durumu fazla teferruata kamadan yle anlatabiliriz. Kerestelik bir aa kesilmi ise bu aacn kesilmeden, paralanmadan nceki yuvarlak-gayri mamul hali tespit edilmelidir. Gayri mamul halde kutur hesab yaplacaktr. Bu kutur teknik tabir olan 1.30 gs hizas eklinde deil, adli tabir olan ORTA KUTUR eklinde ifade edilecektir. Yargtay itihatlar kanunundaki kutur tabirini orta kutur olarak tanmlanmtr. Uymamz gereklidir. Aalarn orta kuturlarnn bilinmesi cezann tayin edilebilmesinde esas unsurdur. Kerestelik bir aacn orta kutuna su tutananda belirtilmemi ise sana ceza verilebilmesi iin ncelikle bu hususlarn tespiti gerekecektir. Ayrca dare zarar olan tazminatn da orta kutra gre hesaplanmas gereklidir. B - Aa Henz Kesilirken Grlm se Dikili vaziyetteki bir aa henz kesilmekte iken grlmse su tutanana dorudan doruya aacn cinsi-vasf-adedi ve orta kutur boyu yazlarak hacimlendirilmesi yazlacaktr. Olaylar ksmnda ise: 82208230 yukarda hviyeti yazl san kaak ve damgasz olan orta kutrunda bir adet kerestelik aac dikiliden keserken su st grdm. Aacn 23 gvdesi balta ile kesilmi olduundan hayatini kaybetmiti. San sutan men ettim, baltasn aldm (veya istedi vermedi.) Sana neden kestin diye sorduumda, ihtiyacm in kesiyorum dedi82308221 diyerek su tutana dzenlememiz gerekecektir. Zabt sank huzurunda dzenleniyorsa zapt sana okuyacaz ve imza yeri aacaz. mzalamad takdirde ayrca imzadan mtina ettiini de belirteceiz. C - Birden Fazla Aa Kesilmesi Tatbikatta ok kez birden fazla aa kesildii grlmektedir. Ancak eksik dzenlenen su tutanaklar azmsanamayacak idari zararlara sebep olmaktadr. Bunun zerinde nemli ve birlikte durmamz, hatalar sratle telafi etmemiz gereklidir Bir cmle bozukluunun, idareye ne kayplar verdiini az sonra greceiz. Bir ahsn ayn anda birden fazla aa kesmesi maddeten mmkn deildir. Bununla beraber sann daha nce kesip devirdii ve gvdeleri orada olan aalarn, ceza olarak, tazminat olarak sana ykletilmesinde de amme menfaati vardr Byle hallerde memurlarmz, 82208230san82308230. kutrunda bir adet aa keserken grdm. Etraf tetkik ettim, kesilmi 6-10 adet aa daha vard. Bunlarda sank kesti kanaati ile zapta dahil ettim. 8221 diye su tutana dzenlemektedirler. Memurlarmz mahkemeye geldiklerinde de san sadece bir adet gstermitir ki, byle hallerde sank sadece bir adet keserken grlen aatan mahkum olmakta ceza grmekte ve mdahil orman idareleri de sadece bir adet aa zerinden tazminat alabilmektedir. Henz kesilmi 8-10 adet aacn orman idaresine dolaysyla devlete verilmi zarar mahkemece sana ykletilemeyerek bota kalmaktadr. Memurlarmz burada iki durumu dikkatle takip edecekler ve bu nemli noktalan su zabt varakalarna devredeceklerdir. Birinci nemli ksm su tutanaklarnn cetvel-hacimlendirme hanesinde, ikinci nemli ksm ise suun hadise ksmnda yazacaklarmzda olacaktr. imdi bu iki nemli noktay sras ile grelim. a - Hacimlendirme Ksmnda Dikkat Edeceklerimiz San bir adet dikiliden aa keserken grmekle beraber henz kesilmi ve gvdeleri de orada bulunan 8-10 adet aac da ayn sann kestii kanaatinde isek: Kesilen bu aalar nce cins, adet-vasf olarak tabloya yazacaz. Henz kesilirken grdmz dikili aacn dorudan doruya orta kutrunu bularak orta kutur hanesine, boyu ile birlikte lerek yazacak, hacimlendirilmesini de yaparak hacim lsn bulup metre kp olarak deerlendireceiz. Bylece henz kesilirken grdmz aac zapta getikten sonra gelelim az nce sank tarafndan kesilerek devrilmi aalarn kayt ilemlerine. Sank tarafndan az nce kesilen ve gvdeleri de orada olan aalar yine cins adet, vasf olarak yazacak, sonra en kk kuturdan balayarak her aacn nce dip kutuplarn (dip kutur hanesine) yazacaz. Sonra bu dip kutur zerinden kesilen aalarn orta kuturlarn hesaplayarak (orta kutur hanesine) yazacaz. Kesilen aalarn boylarn da yazarak, yine hacimlendirmeyi orta kutura gre hesaplayarak hacim hanesine metre kp olarak yazacaz. Bu durumda su tutanann ema-tablo ksmnda henz kesilirken grdmz aacn sadece orta kutru, dier nceden kesilip gvdeleri orada olan aalarn ise hem dip kuturlar ve hem de bu dip kutur zerinden hesaplanan orta kuturlar birlikte gsterilmi olmaktadr. Her ne kadar biz hacimlendirmeyi, yukarda belirttiimiz gibi orta kutura gre yapm isek de, mahkemede hakim bu ciheti gzle gremediinden, hacimlendirmenin hangi kutur esasna gre yapldn bilemeyecek, phe ve tereddde decektir. te bunu nlemek in su tutanann gzle grlr bo bir yerine ayrca 8220HACMLENDRME ORTA KUTRA GRE YAPILMITIR8221 diye yazmamz gereklidir Bunu unutursak emekler boa gedecek, yazmalar yaplacak veya memurlarmz mahkemeye arlarak bu durumun aydnlanmas gerekecektir. b - Olaylar-Sucu Anlatrken Dikkat Edeceklerimiz Burada da eski alkanlklarmz terk ederek bir cmle deiiklii yapacaz. 82208230 yukarda kimlii yazl san devlet ormanndan izinsiz, damgasz kaak olarak 10 adet aac kesmi8230. ona kutrunda 11 inci aac keserken su st yakaladm. Henz kesilmekte olan aacn 23 ksm kesildiinden hayatiyeti kaybolmutu. Az nce sank tarafndan kesilerek kklerinden ayrlm, gvdeleri orda olan 10 adet aa HENZ kesilmilerdir. Gvde ve dip yklerinden sular ve reineleri akyordu. Keserken grdm aacn balta izlerini tayordu. Aalarn dip ktk ve gvdeleri yarmda sann ayak izleri 82308230 diyerek nceden kesilen aalarn sana ykletilmesi iin delil emareler tutanakta kuvvetlice gsterilmeli, memurlarmz mahkemelere arldklarnda da ayn eyleri tekrar etmelidirler. Yukarda nerdiimiz can alc noktalar yerine getirildiinde orman idareleri yanl ve eksik su zapt tutmadan mtevellit byk maddi kayplarn nleyecektir. Aksi halde Trkiye apnda ok byk yekn tutan maddi zararlar orman idarelerinin sinesinde kalmaya ve hatta temizden vazgeme teklifleri ile gereksiz PTT harcamalarna katlanmak zorunda kalacaktr. darecilerimiz de bu inceliklerin zerinde durmaldr. Su tutanana hem dip kutrun ve hem de orta kutrun yazlmas baz yerlerde mahkemelerimizin yapm olduu keif ilemlerinde delillerin ikamesi iin gerekli grlmtr. D - Birka ahsn Ayr Ayr Aa Kesmeleri (Ferdi Su) Birka ahs devlet ormanndan kaak aa kesiyor iseler, burada nem vereceimiz husus, kesilen aalar ile, kesenler arasndaki ilikiyi bulmaktadr. Her ahsn kestii aalar ayr ayr belli ise veya sanklarn kendileri kestikleri aalar ayr ayr sylyorsalar, her ahs sank iin kestikleri aa miktar ve lmne gre ayr ayr su zabt varakas dzenlenecektir. Her sann kestii aalar ayr ayr belli olduuna gre, btn sanklar bir su zaptnda belirtmeye gerek yoktur ve doru deildir. Byle hallerde bir tek su tutana dzenlendiinde bazen sanklardan bir tanesinin kimlii bilinememekte veya doru yazlmamakta, bu yzdende davann ikamesi gecikmektedir. Ayr ayr zabt hem su istatistii ve hem de kimlik tespitinden sonra su tutanann sratle C. Savclklarna evkini salar. Her sank kestii aa miktarna gre ceza grecek ve mdahil idare iin tazminata hkmedilecektir. E - Birka ahsn Birlikte Aa Kesmeleri (Mterek Su) Birka ahs devlet ormanndan kaak olarak aa kesiyorlar ve herkesin kestii aalarda belli deilse: bu durumda evvelce belirttiimiz ekillerde, btn sanklar adna kesilen aalarn toplam miktar zerinden bir tek su tutana dzenlenecektir. Sanklar kesilen aalarn toplam miktar zerinden hesaplanan cezay, tek tek ekecekler ve mdahil orman idaresi adna hkme balanacak tazminat da birlikte demek zorunda kalacaklardr. Orman iinde birka ahsn birlikte aa kesmeleri halinde yaplacak ilk i sanklarn kimliklerini tespit etmektir. Ondan sonra da bu kesilen aalar sanklar ayr ayr m kesmilerdir Herkesin kestii aa ayr ayr belli midir Yoksa sanklarn her birinin kestii aa belli deil midir Buna gre ayrm yaplyorsa ayr ayr su zapt dzenlenecek yok ayrm yaplamyorsa hepsine birden tek su zapt dzenlenecektir. Burada bir nemli hususta, birka sana bir tek zabt tutulmas gerektiinde, bu sanklardan bir tanesinin kimlii bilinemiyorsa, su tutana kimlii bilinenler zerinde tutulmal ve olaylar ksmnda da bir sann kimliinin bilinmedii belirtilmelidir. Mahkemede bu bilinmeyen sann kimlii de onaya ktnda davaya dahil edilebilecektir. Aksi halde kimliini bilemediimiz ahs yzden su zaptnn adliyeye evki gerekecektir. F - Kesilen Aata Vasf Bundan nce sk sk aalarn vasfndan bahsettik ve kerestelik aa kesilmesini anlattk. Hacim hesaplar, kutur, kental lmleri cezann tespitinde tazminat taleplerinde nemli yer tutar. Biz aata vasf deimini, aacn kerestelik, odunluk fidan, dal, kk, pedavra, hartama, mamul yar mamul emval gibi haller iin kullanacaz. Zira bu saydklarmz ceza ve tazminat ynnden deiik lmlere tabi tutulurlar. Sras ile kesilen aalar: 8- Tahta-kalas (mamul emval) eklinde vasflandrabiliriz. Akla daha deiik ekiller gelebilir. Dikkat edilirse burada bir ksm emval yuvarlak, gayri mamul, bir ksm yar mamul ve bir ksm da tamamen mamul haldedir Bu srada yine odun, dal-kk dnda kalanlarn adlar e olursa olsun kerestelik vasf tarlar. Daha ncede sylemitik, 6831 sayl Orman kanununuz, kerestelik vasftaki aalarn dikiliden kesiminde orta kutur ve metre kp hesab hacimlendirmeyi kabul etmitir. Kerestelik aacn son durumu ne olursa olsun, ister yar mamul, ister mamul olsun hesaplarnzda hacimlendirmelerimizde daima orta kutur ve metre kp yapmanz gerekli olacaktr. Aa kesiminde tomruk, azman, labut pedavra-hartama maden direk sanayi odunu, fidan tahta, kalas gibi emval yakalanmasnda hacimlendirme orta kutura ve metre kp zerinden yaplacaktr. Kerestelik vasfta olmayan odun, dal, kk iin lm ve hesaplar da daima kental hesabna gre yaplmaktadr. Yalnz burada bir nemli nokta da kerestelik aa kesilip odun yaplmsa, su odun yapmak suu deil, kerestelik aa kesmektir. Buradaki hesap odun yaplmasna ramen kentala gre deil, orta kutur ve metre kp esasna gre yaplacaktr. Yar mamul, mamul emvalle ilgili olarak memurlarmzn akllarnn karmamas iin zm yolumuz udur. Su aa kesmeye taalluk ettiinde, su delilleri aalarn nce mevcut durumlar aynen su tutanamzda gstereceiz. Odunluk aa kesilmi, dal kesilmi veya kk sklm ise lmmz kentala gre olacaktr. Kesilen aa kerestelik vasfta (pedavra-hartama-azman, kalas, tahta haline getirilmise) nce pedavra-hartamann, azmann, kalas ve tahtann, mevcut cinsi, adet, en boylar su tutanana yazlacaktr. Bilahare daha nce belirttiimiz esaslar dahilinde ya su tutana zerinde veya ek belgelerle bizzat su tutanan dzenleyen memurlar tarafndan veya blgesi amirliince bu, azman, pedavra-hartama, kalas, tahtann, labutun ka adet, hangi boyda ve hangi orta kuturda (gayr mamul hacim) aalardan elde edilebilecei metre kp olarak gsterilecektir. (Bu ksma tazminat hesaplarnda yine deineceiz). Kesilen aalarn yar mamul, mamul hallerinde yukarda belirttiimiz ilemler ikmal edilmeden su zabt varakalar iletmelere, dava servislerini intikal ettirilmemelidir. Eksik gidecek evrakn ikmali yine idare tarafndan yaplacandan gereksiz yere dava uzayacak, yazmalar yaplacaktr. Kerestelik aacn kesiminden evvel, yar mamul, mamul halde olsa bile ceza ve tazminatn hesabnda gayri mamul emval hacmi metre kp olarak mahkemece istenecektir. Bu durumda mamul hacim, yan mamul hacim zerinden tazminat raporlarnn dzenlenerek bu miktarlar zerinden tazminat talepleri bile doru deildir. Zira iptidai biimlerde zayiat fazladr. Mevcut emval mamul hacimleri zerinden tazminat hesab ve talebi idari zararlar tam olarak tahakkuk ettirmeyebilir. G - Fidan-Dal Kesme, Kk Skme ve Kadran Ve Reine Yapma Aalarda vasf ksmnda anlatrken fidan kerestelik aa olarak saymtk. Gerekte fidan kerestelik aa deildir. Hacim ve llmesi orta kutur. Metre kp hesabna gre olduundan orada yle sylemitik. Orman Genel Mdrlnn 158 No. lu tebliinden fidan, 82208216Kanunun uygulamasnda aalama sahalarna dikilen veya ormanlarda tabii suretle yetien aa ve aaklarn genlik safhalarndaki halidir. Orta kuturlar 7.9 cm. (bu dahil) ve boylar 8 m. ye kadar olan bu genliklere FDAN denir. Memurlarmz ok kez fidan tabirinden fide diye sz etmektedirler. Hukuk dili kat ve ekli bir dildir Kanunun fidan tabirini, fide olarak ifade etmek doru deildir. Orta kuturlar 7,9 cm. olan aaklarn genlik hallerini bariz ekilde fidan olarak su tutanaklarna yazmalyz. Keza fidanlarn kental hesab deil orta kutur ve metre kp hesab yaplacaktr, Normal bir kerestelik aa kesmekle fidan vasfnda aa kesme arasnda ceza ve tazminat Ynnden farkllklar vardr. Su tutanaklarnda gerekli ayrmlar iyice yaplmaldr. DAL KESME sularnda nem vereceimiz husus dal kesilen aacn yaama gcnn devam edip etmeyeceidir. Dal kesmekle aacn hayatiyeti de yok oluyorsa sebebini de aka belirtmek kaydyla su dal kesmek deil aa kesme suu olur. Dal kesilen aacn yaamas mmkn ise su sadece dal kesme suudur. Kesilen daln lm kental hesabna gre olacaktr. ( 6831 S. K.Md.3) Hayvana yedirilmek iin dal kesilmi ise tutanaa bu cihette ayrca yazlmaldr. Zira ceza normal dal kesmeden daha ardr. KK SKME sularnda da lm hesaplar kentala gre yaplacaktr. Kkler boylu ve kerestelik durumda iseler lm orta kutur ve metre kp esasna gre olacaktr. Bundan nce deindiimiz gibi ikili aalardan izinsiz KATRAN-RENE IRA-SAKIZ kartmak sutur. Burada da suun nev8217ini ve elde edilen katran-reine ra-sakz miktarlar su tutanaklarna yazlacak ve ayrca bu katran-reine-ra-sakz ka metre kp ve ka adet aatan elde edilebilecei gayri mamul hacim esasna gre tespit edilip tutanaa veya ek belgelere yazlarak evraklara eklenecektir (Orta kutur hesab ile). H - Yatk Aalarn Kesimi Buraya kadar hep dikili aalarn kesimini anlattk. Gerekten dikili aalarn kesiminde aalarn ya ve kuru olmalar ceza ve tazminat ynnden bir deiiklik yapmaz. Evvelce kesilmi aalarn orman iinde toplanmas tanmas ve kesilerek ilenmesi dikili aalardan farkl muamele grr. Orman idaresi memurlar bu durumlar iyice tespit etmelidir. Sank dikiliden kestii aa zerinde mi ilem yapmaktadr, yoksa evvelce bakalar tarafndan kesilip de terk edilmi aalar zerinde mi ilem yapmaktadr. Orman iinde evvelce bakalar tarafndan kesilen aalar toplanyor mu Toplanan aalar biilerek tahta haline mi getirilmektedir Toplanan aalar kerestelik vasfta mdr (bu halde hacim orta kutru ve metro kp zerinden yaplacaktr). Odun vasfnda mdr. (kental olarak hesaplanacaktr). Btn bu ayrntlar emvallerin mevcut durumuna gre su tutanaklarna yazlmaldr (Tazminatlar ksmna baknz). L - Gvdeleri Kaldrlm Eski Kesimler Yine tatbikatta orman idaresi memurlar, 8220San bir adet aa keserken yakaladm. Etraf tetkik ettim, 30-40 adet aacn 3-5 gn nce kesilmi ve gvdelerinin kaaklar tarafndan karlm olduunu grdm. Bunlar da sank kesti kanaati ile zapta dahil ettim demektedirler. Yukardaki basit misal kesilen bir aaca karlk su tespit tutanaklarnn 31-41 aa zerinden dzenlendiini gstermektedir. Keza idarece dzenlenen tazminat raporlar da zarar 31-41 aa zerinden tespit ve hesaplanmaktadr. Burada belirtmee altmz tatbikat orman tahribatlarnn eklen su tespit tutanaklarna dahil edildiini gsterir. Tatbikatta ise memurlar mahkemeye geldiklerinde san bir adet aa keserken grdklerini dierlerini kanaat zerine zapta dahil ettiklerini sylemektedirler. Bylece Mahkeme sadece bir adet aa zerinden sana ceza vermekte ve bir adet aa zerinden de mdahil orman idaresi adna tazminata hkmetmekte fazla talebi reddetmektedir. Su zabt varakalarnn ve tazminat raporlarnn gerek d dzenlenmesi ve iirilmesi sonucu, orman idareleri temyizden vazgeme teklifleriyle bir yn posta giderleri demektedir. Byle dzenlenmi bir su zabt varakasnn orman idaresine ykledii en az masraf etmek hari 650 kurutur. Bu misalimizi Trkiye apnda ve byle dzenlenmi birok su zabt varakalarna temil edersek, orman idaresinin azm sanmayacak bir mali kayb bulunmaktadr. Alakal blge amirleri kesin deliller bulunmadka su tutanaklarna ve tazminat raporlarna bu ekilde gerekmeyen fazla ikinlikler ilave ettirmemelidir. Sann kestiine dair kesin deliller bulunmadka sahipsiz emvaller ve kesimler ayr ve mstakil tutanaklara tespit ettirilmelidir. M - Kesim Tarihleri ster kerestelik olsun ve isterse odunluk olsun, kesilen aalarn ne zaman kesildiklerini su tutanaklarnda belirtmek gereklidir. Kesin zamann henz kesilmilerdi, tahminen iki gn nce kesilmilerdi gibi. Ayrca tahmini kesim tarihlerine henz, 2-5 gn, l ay nce kesildikleri yolunda bilgi koyulmusa bu tahminlerin neye gre yapldn da belirtmek faydaldr. 8211 BAYRAKTAROGLU, H. Hukuk Ders Kitab, ..Yaynlar No:2292, Orman Fakltesi No:224, stanbul l977. 8211 DNMEZLER ERMAN, Nazari Tatbiki Ceza Hukuku 1. ve 2. Ciltler. 8211 NDER, A. Ceza Hukuku Genel Hkmleri, Cilt:2 stanbul 1991. 8211 ZDNMEZ, M. Trkiye8217de Orman Sular Nevileri Sebepleri ve nlenme areleri zerine Aratrmalar, T. C.Tarm Orman Genel Mdrl Yaynlar, Sra No:422, Seri No:21, stanbul 1965. 8211 6831 Sayl Orman Kanunu, Av. Erkal, Kzlay-Ankara 1992.

No comments:

Post a Comment